greeven

Sinds de oprichting in 2022 speelt de cliëntenraad van Mediis en de Huisartsenspoedpost MH een steeds grotere rol in het verbeteren van de zorg. Onder leiding van de heer Paul Greeven, voorzitter van de cliëntenraad, heeft de raad belangrijke stappen gezet. In dit interview deelt hij de uitdagingen, successen en ambities, met een duidelijke oproep aan nieuwe leden om zich aan te sluiten.

Uitdagende start

“De eerste fase was uitdagend”, vertelt Greeven over de opstartperiode van de cliëntenraad. “Bij de start telde de raad zeven leden, maar al snel liepen ze tegen personele uitdagingen aan. Een aantal leden moest om persoonlijke redenen stoppen, waardoor we met slechts vier mensen verder moesten. Het gebrek aan mensen vertraagde de opstartfase, omdat er veel werk gedaan moest worden, van het opstellen van een huishoudelijk reglement tot het bepalen van onze rechten en plichten.”

Ondanks de obstakels heeft de cliëntenraad zich weten te vestigen. In 2023 werd officieel de aftrap gegeven. “We hebben geleerd dat sommige uitdagingen, zoals wisselingen in het team, buiten je macht liggen. Het hoort erbij, maar we hebben doorgezet.”

Behaalde resultaten sinds de start

De cliëntenraad heeft sinds de start in 2023 al diverse belangrijke adviezen uitgebracht. Een goed voorbeeld hiervan is het advies over de oprichting van een nog nieuw te bouwen gezondheidscentrum. "We hebben geadviseerd over het faciliteren van een huisartsenpraktijk", zegt de cliëntenraad-voorzitter. Huisvesting is voor Mediis een relatief nieuw onderwerp, waar de cliëntenraad over meedenkt vanuit het belang van de patiënt. "Dit was een koerswijziging voor de organisatie, waarin wij hen van een positief advies voorzagen.”

Deze betrokkenheid bij strategische veranderingen is kenmerkend voor de raad. "In totaal hebben we nu vier of vijf van dit soort adviezen gegeven. We worden steeds vaker gevraagd om mee te denken en dat geeft ons de mogelijkheid om het cliëntenperspectief duidelijker naar voren te brengen", legt Greeven uit.

Belang van de cliëntenraad

Greeven ziet het belang van de cliëntenraad vooral in de invloed die zij hebben op de zorg. “Onze rol is ervoor te zorgen dat het cliëntenperspectief altijd centraal staat bij beslissingen. Zeker in een tijd van personeelstekorten en stijgende zorgkosten is die stem belangrijk.”

De diversiteit binnen de raad helpt hierbij. Leden brengen uiteenlopende achtergronden mee: van verpleegkunde tot ervaring met digitalisering. “Eigenlijk kan iedereen zich aansluiten. Het belangrijkste is dat je een verschil wilt maken voor cliënten”, aldus Greeven.

Oproep aan nieuwe leden

De raad is momenteel op zoek naar versterking. “Met meer mensen kunnen we het werk beter verdelen. We zoeken mensen die een verschil willen maken én bereid zijn om samen te werken.”De cliëntenraad biedt geïnteresseerden de mogelijkheid om vrijblijvend kennis te maken. “Potentiële leden kunnen drie keer een vergadering bij te wonen om te kijken of het werk wat voor hen is en of er een wederzijdse klik is. Daarna worden er afspraken gemaakt over wat diegene gaat doen in de raad. In principe pakken steeds twee mensen een onderwerp op.”

”De cliëntenraad biedt geïnteresseerden de mogelijkheid om vrijblijvend kennis te maken.

Ambities voor 2025

Voor 2025 heeft de raad twee belangrijke doelen gesteld:

  • meer zichtbaarheid
  • een sterker contact met hun achterban.

“Veel mensen weten nog niet van ons bestaan. Daar willen we verandering in brengen. Ook willen we actief luisteren naar wat cliënten belangrijk vinden, zodat we onze rol beter kunnen vervullen.”

Een andere prioriteit is het uitbouwen van de samenwerking met de organisatie. “We worden steeds vaker betrokken bij belangrijke vraagstukken. Ons doel is om die samenwerking verder te verdiepen en ervoor te zorgen dat onze adviezen daadwerkelijk impact hebben.”

­